Når dit barn starter i skolen

Når jeres barn begynder i 0. klasse, så anbefaler vi, at man bruger ugen op til skolestart, til at køre barnet ind i SFO. Det giver en god og rolig opstart for barnet.

• Læs op

Indhold

I starten kan man som forælder blive hele tiden sammen med sit barn, hvorefter man lige så stille kan skrue tiden op og måske gå et par timer, så barnet vænner sig til at sige farvel og goddag.

I disse indkøringsdage vil vi gerne have, at barnet er i SFO i tidsrummet mellem kl. 09.30-14.00, hvor der vil være faste aktiviteter, som øver barnet i rytme og rammer for 0. klasse. Klassepædagogerne for 0. årgang står for programmet. Til garderoben pakkes skiftetøj, regntøj, gummistøvler samt indesko.

På første skoledag møder de nye 0. klassebørn og forældre kl. 10.00 i aulaen. Efter samling går jeres barn med 0. klasselederen og klassepædagogen i klassen, mens I forældre bliver i aulaen. De fleste børn går med deres forældre hjem efter frokost, men SFO er naturligvis åben, for jer der har behov for det. Til skolestart pakkes tasken med penalhus og madpakke 1+2+3. Der anskaffes i forbindelse med skolestarten gymnastiktøj (shorts og T-shirt samt indesko og håndklæde).

Omkring efterårsferien regner vi med, at de fleste børn selv kan gå ind på skolen, da der er meget trafik på p-pladsen foran skolen. Om eftermiddagen henter man sit barn i SFO hele det første skoleår. Sidenhen kan man lave aftaler med barnet om selv at gå hjem. I starten vil det være godt, at ikke alle dage er lange dage for barnet.

Inden skolestart er det godt at øve selv at tage tøj af og på, samt holde orden på sit tøj i garderobe og omklædningen til idræt. Det er også godt selv at kunne mærke, om man skal have varmt eller lidt tøj på. Desuden er det vigtigt, at barnet selv kan gå på toilet. Skolen har et tæt samarbejde med daginstitutionerne i området om forberedelse til skolestart. Der er særlig fokus på at høre en fælles besked, vente på tur, drage omsorg for andre og blive livsduelig og selvhjulpen på mange fronter.

Sidst opdateret: 8. januar 2024